선
The geometric line is an invisible thing. It is the track made by the moving point; that is, its product.
It is created by movement—the destruction of the intense self-contained repose of the point.
The line is, the greatest antithesis to the pictorial proto element—the point.
The forces coming from without which transform the point into a line, can be very diverse.
The variation in lines depends upon the number of these forces and upon their combinations.
All lines can be reduced to two cases:
1. Application of one force and
2. Application of two forces:
A. Single or repeated, alternate action of both forces,
B. Simultaneous action of both forces.
Tension is the force living within the element and represents only one part at the creative “movement.” The direction is determined by the “movement.”
The elements are results of movement in the form:
1. Of the tension, and
2. Of the direction.
The point carries only one tension within it and it can have no direction;
the line definitely shares in both the tension and the direction.
3 typical kinds of straight lines:
1. The simplest form of the straight line is the horizontal.
Coldness and flatness are the basic sounds of the line.
2. Complete contrast to #1 is vertical line. Height and warmth.
3. Diagonal line diverges from both of the above at the same angle and,
has the same inclination to both of them; a circumstance which determines the inner sound—
equal union of coldness and warmth.
Line has the power to create a plane.
The acentric free straight lines are the first straight lines to possess a special capacity—
a capacity which they share to a degree with the “colourful” colours.
Yellow and blue carry tensions of advancing and retreating.
Typical straight lines are black and white, which are silent colours/lines.
The sound is reduced to a minimum: silence or scarcely audible whispering and stillness.
Horizontals and verticals occupy a special place among lines because,
when in a central position, they cannot be repeated and are, therefore, solitary.
The elements of height and depth can be noted as coinciding with vertical and horizontal.
A Individual seeks inner tranquility because he is deafened from outside,
and believes this quiet to be found in inner silence.
Two straight lines are, as has already been said, things living solitary and alone,
since they know no repetition.
The entire field of straight lines is lyric, a fact which can be explained by
the effect of a single force from the outside. The dramatic/acentric carries within it—
aside from the sound caused by relocation—the sound of collision,
for which at least two forces are necessary.
The action of two forces in the realm of the line can take place in two ways:
1. The two forces alternate with each other. Alternate action.
2. The two forces act together. Simultaneous action.
Simultaneous action is the result of the action of many alternating forces.
Silence
Unrepeatable, knows no repetition, therefore solitary/unique.
Black/white and death/life.
Coldness/flatness and warmth and height.
8번의 색(무색이라고 하는 색도 색일까?)이 흑백이라면
8번을 선으로 비유하면 세로와 가로 선이다.
이 두개의 가장 기본적이고 단순한 선의 성격을 관찰함으로써 나의 대해서 조금 더 깊이 알아 보자.
두 선은 비슷하면서도 서로 너무나도 대조적이고
오직 중심/중앙에서만 한번 만난다.
세로 선은 차가움과 죽음을 묘사하는 검은 색이고
가로 선은 따뜻함과 생명을 표현하는 하얀 색이다.
극단적이고 중간은 없다.
이 두가지가 한 사람안에서 공존한다.
Human paradox라고나 할까.
한 사람안에 전혀 다른 두개의 요소가 만나서 한 사람을 구성하는 중앙에 위치한다.
나는 말이 되면서 안 되는 사람;
나는 말이 안되면서 되는 사람이다.
말이 잘 통할 때는 나처럼 잘 의사소통이 되는 사람이 없고
안되면 씨도 안 먹힌다.
자유로를 타고 가다 보면 38선에 막혀 더 이상 갈 수 없는 것과 같은 것.
다른 사람들에게 말도 안되게 나쁜게 대하면서
말도 안되게 잘해 주는 사람이 나란 사람이다.
때론 너무나도 따뜻하지만 어쩔 땐 너무나도 차가운 사람.
스위치가 켜젔을 때와 꺼젔을 때가 완전히 다른 사람.
평편하면서도 높은 사람.
평편하기에 상대방을 편하게 해주고 배려해 주지만
높기에 부담이 되고 벽처럼 느껴질 수 있는 사람.
그리고 평편하다는 것은 낮고 기초적이라는 말이다.
내 기초에 힘쓰고 연습을 부지런히 하자.
그 길만이 내가 높아 질 수 있는 길이다.
높은 나무는 처음 부터 가지가 자라지 않는다.
왜냐하면 높이 성장하려면 우선 뿌리가 깊이 박혀야 하기에
위로 먼저 자라나가는데 힘쓰기 보다는 뿌리를 깊이 내리는데 모든 영양분을 소모한다.
뿌리는 가지가 원하는 높이만큼 자랄 수 있을 때
드디어 완성되고 그 후에 가지가 위로 자라날 수 있게 된다.
깊어 지는 길이 높아지는 길이다.
나는 우선 깊어지고 낮아저야 높아질 수 있다.
마지막으로 반복될 수 없는 것이 세로와 가로 선의 특징이다.
전무후무하고 유일하다는 뜻이다.
숫자로 비교하면 1이다.
유일한 단수이다.
반복될 수 없다는 이야기는 다른 사람들이 나를 이해할 수 없다는 것을 의미한다.
왜냐하면 나를 따라할 수 없고 나와 비슷하게 생각하는 사람이 없기에
유일하기에 외롭고 고독하고 오해받는 것이다.
독창적이고 독특하고 특이하고 개성이 강한 것에 대한 값을 치룬다고 해야 할까.
나혼자만 공감하고 이해할 수 있는 나만의 세계의 살고있는 사람: 선지자.
오직 주님만이 아십니다.
'평편(平便)/편평(扁平)/평평(平平)'은 각각 '바닥이 고르고 넓다'
'넓고 고르고 판판하다' '바닥이 고르고 판판하다'의 어근이다.
'편편하다'라는 순우리말은 없고, '편편(便便)하다'와 '편편(翩翩)하다'가 있다. '편편(便便)하다'는
'아무 불편 없이 편안하다'는 뜻이고, '편편(翩翩)하다'는 '나는 모양이 가볍고 날쌔다'란
의미를 지니고 있으므로 둘 다 “땅을 편편하게 다져야 한다”와 같이 쓸 수는 없다.
Do not forget small kindnesses;
do not remember little faults.
진실로 주님의 선하심과 인자하심이 내가 사는 날 동안 나를 따르리니, 나는 주님의 집으로 돌아가 영원히 그 곳에서 살겠습니다.